Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany… Tuż przed świętami Speciality Coffee Association ogłosiło ogromną zmianę w regulaminie World Barista Champion, właściwie największą od początku istnienia mistrzostw świata. Chodzi o napój roślinny, który może pojawić się w rundach milk bevarage już na najbliższych mistrzostwach w Atenach, które to odbędą się w czerwcu tego roku.
Oczywiście użycie napoju roślinnego jest dobrowolne, jednak stanowi to tytułowy game changer dla tej wspaniałej dyscypliny coffeesportu.
Zmiany co do napojów roślinnych ustalano już kilka lat wcześniej i dopracowywano w ostatnim czasie. Prawdziwą burzę wywołał niedawno nasz rodak – Mikołaj Pociecha, który wystosował otwarty list do SCA Germany o dopuszczenie mleka alternatywnego do krowiego po tym, jak sam został dyskwalifikowany za użycie napoju owsianego na mistrzostwach Niemiec podczas festiwalu kawy we Frankfurcie w 2022 roku.
W mediach społecznościowych rozpętała się prawdziwa burza, w tym groźby pozwania SCA za dyskryminację wegan i braku możliwości użycia napojów roślinnych jako zamienników. W efekcie zmiana regulaminowa, o której tu mowa.
Co pojawi się na zawodach?
Oficjalnym sponsorem napojów roślinnych na mistrzostwa świata zostało Alpro, jednak można startować na każdym konwencjonalnym mleku roślinnym będącym w sprzedaży oraz na mleku krowim, które pozostaje dalej w regulaminie. Dopuszczono także użycie mleka innych zwierząt.
Jak napoje roślinne z WBC wpłyną na kawiarnie?
Oczywiście można tylko przypuszczać, jakie będą rezultaty tej zmiany. Warto więc za kilka lat znów przeczytać ten artykuł i sprawdzić, czy coś się sprawdziło. Fakty są jednak takie, że każda rzecz pojawiająca się na mistrzostwach baristów, brewersów czy innych kawowych zawodach ma realny wpływ na mikrotrendy w kawiarniach. Trendy oczywiście bywają różne i nie wszystkie wywodzą się z mistrzostw – o takich na początku roku pisała Aga.
Nowe zaparzacze, ekspresy, młynki, systemy filtracji itp. – wszystko, co pojawia się na zawodach trafia realnie w ciągu roku lub dwóch lat do kawiarni. Przykład: Hario V60, które dominowało przez x czasu w polskich kawiarniach, dzieli teraz tron razem z Origami dripperem po tym, jak Du JiaNing wygrał World Brewers Cup w 2019 roku.
Podobnie będzie z napojem roślinnym, który w tym momencie (tak mi się zdaje) dostępny jest praktycznie w każdej kawiarni i może się zacząć ujednolicać się jeśli chodzi o markę. Druga rzecz, moim zdaniem: napój roślinny coraz bardziej przypominana mleko krowie (pod względem tekstury, spieniania etc.), przez co może wypchnąć z kawiarni to drugie, a w kawiarnianym menu zobaczymy jedynie warianty roślinne – a tych jest do wyboru, do koloru.
Jak zmieni się napój roślinny?
Dzięki wprowadzeniu na mistrzostwa roślinnej alternatywy, firmy produkujące napoje roślinne zaczną dążyć do wiernego odtworzenia mleka krowiego, korzystając z rozmaitych substytutów plant-based. Już od jakiegoś czasu obserwujemy roślinny wyścig o miano napoju doskonałego. Nie wskażę póki co, kto w tym wyścigu wysuwa się na prowadzenie. Jedno jest jednak pewne: Alpro, wejściem na mistrzowską scenę, zrobiło wielki krok do przodu. A jak będzie dalej? Czas pokaże.
Kuba