Trendy w kawie, kawiarniach i gastronomii ogółem nie istnieją w oderwaniu od nastrojów społecznych. Są odzwierciedleniem tego, czego potrzebujemy – autentyczności, relacji i społeczności, komfortu, odłączenia i przerwy od nieustannej aktywności online. Co warto wiedzieć i na co zwrócić uwagę u progu 2025?
Miejsca trzecie
Miejsce pierwsze to dom, drugie to praca, trzecie to wszystko, co jest pomiędzy, gdzie budujemy relacje, gdzie możemy się spotykać, spędzamy wolny czas – tłumaczy Maja Musznicka z Trendify Lab w podcaście Coffee Spots Polska. Miejsca trzecie łączą podobne osoby, umożliwiają bycie tu i teraz, pośród ludzi, którzy nie są awatarami, których autentyczność możemy poczuć.
Zestresowani i przebodźcowani millenialsi i gen Z szukają przestrzeni, w których mogą uciec od codzienności i cieszyć się małymi przyjemnościami. Kawiarnie to umożliwiają, a sektor modowy czy finansowy wykorzystują pozytywną konotację przerwy na kawę, oferując klientom wzbogacające doświadczenia wykraczające poza ich produkty. Zara otworzyła pierwszą kawiarnię w Madrycie, kawiarnie w sklepach Arket powstają we flagowych sklepach marki w kolejnych europejskich stolicach, berlińskie Voo Store to już legenda. Wiosną 2024 roku w showroomie Answear w Fabryce Norblina powstała kawiarnia Coffeedesk, chwilę później kawiarnie pojawiły w sklepach takich jak La Bomba, Surf Inc czy Rugs and more, a sklep Bogna Skin przekształcił się w Fourteen Cafe. Kawa, z coffeedeskowym wsparciem, pojawiła się niedawno także w nowym showroomie Pan Tu nie Stał.
Kawiarnie opanowały sektor odzieżowy, ale nie tylko – są też w bankach, co-workingach, księgarniach. W 2025 roku ekspansja kawy w innych sektorach będzie się pogłębiać. Połączenie kawiarni ze sklepem to ocieplenie wizerunku, oferowanie nowych doświadczeń, wspieranie mikromomentów radości. W kawiarni od wejścia wszyscy są na stopie przyjacielskiej, skraca się dystans, a brandy chcą z tego skrótu korzystać i tworzyć bliższe relacje. Przerwa na ulubiony napoój podczas zakupów sprawia, że nie zaglądamy do telefonu, jesteśmy tu i teraz, a kawa specialty może dodatkowo pozytywnie wpłynąć na postrzeganie marki, podnieść jej prestiż.
Wzajemne wzmacnianie brandów
Instagram zwiększając zasięgi współdzielonych postów doskonale wiedział co robi. Łączenie komunikacji to must have w 2025: powoduje synergię, wzmacnia przekaz, pozwala grupom odbiorców się przenikać, a w przypadku współprac z markami postrzeganymi jako premium i osobami będącymi liderami opinii – wzrastać w oczach konsumentów. Popyt na nowe produkty spożywcze i smaki sprawi, że marki będą współpracować z partnerami z branży spożywczej i poza nią, aby wprowadzać na rynek nowe smaki i pomysły. Marki, ale też restauracje i kawiarnie będą łączyć siły tworząc wspólne produkty, pop-upy, miejsca, wydarzenia, zapraszając do współpracy artystów.
Nieoczywiste i komfortowe lokalizacje
W 2025 roku klienci będą szukać miejsc, które dadzą im odrobinę wytchnienia, w których mogą się wyłączyć – przeciwwagi do klasycznych, tłocznych i przebodźcowanych przestrzeni zakupowych. Butikowe sklepy, warsztaty lokalnych rzemieślników i półki w ulubionych kawiarniach i restauracjach będą coraz częstszymi miejscami zakupów. Trend na lokalność będzie się pogłębiać stawiając już nawet nie na miasta, co na osiedla i ulice. Strefy bez laptopów, czy wolne od komputerów weekendy nie będą już tylko regułami narzuconymi przez właścicieli kierowanych koniecznością zwiększania średniego rachunku, ale często także wewnętrznymi potrzebami stałych klientów. Ludzie będą szukać nowych, nieoczywistych miejsc oraz “przestrzeni, które mają znaczenie” (spaces that matter). W Skandynawii obserwujemy wykorzystanie budynków starych kościołów, u nas na ten trend jest raczej jeszcze za wcześnie, ale dawne hale targowe czy miejsca przemysłowe ulegają przeobrażeniom i stają się dostępne dla szukających nowych doświadczeń konsumentów. Do kawiarni nie przychodzi się już tylko na kawę, ale także aby nawiązać kontakty, naładować baterie i tworzyć wspomnienia. Ludzie szukają przestrzeni, które wydają się osobiste i znaczące, które wprowadzają w dobry nastrój. Miejsca i brandy będą wspierać konsumentów w tym, żeby czuli się jak najlepiej, czy to przez odłączenie od bodźców, czy wprowadzenie roślin lub widoku na naturę, czy zaproszenie do nowych, nieznanych miejsc.
Community
Po covidzie świat opanowała kolejna epidemia – samotności. Ludzie szukają nowych znajomych, przyjaciół i partnerów, a kawiarnie – czy to stand alone, czy w miejscach pracy, co-workingach, czy sklepach – od zawsze postrzegane są jako miejsca, gdzie możesz nie tylko wpaść na kawę, ale też kogoś spotkać. W kawiarniach osoby, które się nie znają, czują się pewniej z tym, żeby rozpocząć konwersację – dodaje Maja z Trendify Lab. W 2025 konsumenci szturmem ruszą do miejsc, wokół których widzą społeczności lub potencjał ich tworzenia. Długie stoły mają integrować, kolejki stwarzać okazję do interakcji, miejsca mają łączyć.
Autentyczność i otwartość na potrzeby
Lokale gastronomiczne w 2025 roku jak nigdy powinny słuchać swoich gości i odpowiadać na ich potrzeby. Kawiarnie, zwłaszcza serwujące kawę specialty, charakteryzują się ogromną autentycznością, otwartością na eksperymentowanie i na nowe – dodaje Maja Musznicka. Pojawia się w nich pieczywo, wino naturalne, pop-upy, w ramach których zaprasza się lubianych przez klientów szefów kuchni. Kawiarnia postrzegana jest jako doświadczenie, coraz większe znaczenie ma także soundscape – wybór muzyki i jakość nagłośnienia. Millienialsi i Gen Z nie chcą słuchać windowych playlist, doceniają sety DJskie, granie live. 2025 to także wyzwanie zbalansowania dwóch potrzeb – fast i slow coffee, które istnieją obok siebie. Preferencje konsumentów są podzielone między szybką usługą, często na wynos, a powolnymi, znaczącymi doświadczeniami kawowymi. Bariści muszą potrafić je odróżnić i zaoferować jednym zautomatyzowaną i bezproblemową obsługę, a drugim – uważność i edukację.
Unguilty preasures
Konsumenci są ludźmi i nie są idealni. Coraz więcej z nich nie tylko akceptuje swoje niedoskonałości, ale wręcz je celebruje. Mintel w swoim dorocznym raporcie Food & Drink zauważa, że w obliczu globalnych kryzysów konsumenci nie będą skłonni iść na kompromis w kwestii niezbędnych dla swojego dobrostanu chwil przyjemności. Marki spożywcze i restauracje mogą w 2025 przestać mówić o guilty pleasures i zamiast tego oferować przytłoczonym konsumentom wolność i możliwość rozpieszczania siebie, zachęcać do łamania schematów i zasad w jedzeniu i piciu lub tworzenia swoich własnych – mniej rygorystycznych.
Moment przyjemności, ale… niech będzie zdrowy
Przyjemności będą w 2025 ważne, ale nie ważniejsze, niż zdrowie i ogólny dobrostan. Pyszne nie musi (i nie powinno) oznaczać niezdrowe. Nadchodzi nowa fala w sektorze napojów i przekąsek – zdrowe przyjemności. Spodziewajmy się superfood latte z kurkumą, deserów z matchą i kakao z adaptogenami, które na nowo zdefiniują znaczenie rozpieszczania siebie. Dalej rozwijać się będzie trend na kawę z dodatkami wzmacniającymi lub uzupełniającymi jej działanie, którego początek opisywaliśmy już w trendach na 2024. W kawiarniach Coffeedesk dostępne jest całe menu kawy i kakao z grzybami adaptogennymi, jeśli chcielibyście sami sprawdzić, jak na Was działają!
Rynek produktów bezglutenowych i wegańskich również będzie rozkwitał, uzupełniany o rosnący wybór napojów roślinnych. Wzrasta także trend na „jedzenie jako lekarstwo”. Konsumenci wstrząśnięci historiami opiatów i Ozempicu przedstaja ufać przemysłowi farmaceutycznemu i szukają produktów spożywczych, które będą dostarczać im więcej białka, obniżać cukier, poprawiać metabolizm, dostarczać błonnika i witamin – zauważa Mintel. Wygrają miejsca serwujące takie produkty i dobrze to komunikujące.
Akceptacja preferencji żywieniowych
Klienci będą także oczekiwać od swoich ulubionych kawiarni, że uwzględnią one ich szczególne potrzeby dietetyczne (wegańskie, ketogeniczne, bezglutenowe), a dzięki dostosowanym do siebie produktom będą czuli się uwzględnieni. Znaczenie preferencji żywieniowych w hospitality zauważa też opiniotwórczy magazyn Monocle. Tim Hayward pisze o tym, jak lokale gastronomiczne powinny uczyć się tolerancji, niezależnie od tego, czy wybrana przez klienta dieta odzwierciedla millenialską kulturę, nastroje społeczne, chwilowe zafascynowanie trendem z TikToka, czy faktyczny problem zdrowotny. Hospitality nie powinno interesować się powodami wykluczeń żywieniowych, a oferować klientom wsparcie i akceptację. Jeśli Twój klient ma ochotę zjeść bezglutenowy lunch, po to, by później zamówić czekoladowe ciasto na deser – ma do tego pełne prawo, a Ty nie powinieneś tego oceniać – apeluje Hayward. Wybory żywieniowe powinny w 2025 roku być traktowane tak samo jak preferencje co do rodzaju wina (lub jego braku).
NoLo
Gen Z bardziej zwraca uwagę na wellbeing i zdrowie, a alkohol już nie odgrywa dla nich takiej roli jak dla poprzednich pokoleń, są motorem napędowym zmiany. Napoje bezalkoholowe, kombucha, spritzy są też po prostu interesujące, ze swoimi ciekawymi brandingami, żywymi kolorami, nowymi kształtami butelek i puszek. Coraz częstsza rezygnacja lub ograniczenie alkoholu powoduje także redefinicję spotkań i prezentów: – Przychodząc do kogoś z wizytą nie przynosimy wina, ale fajną oliwę, którą kupiliśmy we Włoszech – zauważa Maja Musznicka – albo paczkę kawy przywiezioną z Amsterdamu. Więcej informacji na temat NoLo i kilka przepisów na pyszne bezalkoholowe drinki znajdziecie w tym artykule.
Decaf
Kawa postrzegana jest jako sposób na podwyższenie energii, podniesienie na duchu. Nie zawsze jest to kwestia kofeiny. Kawa może poprawić nastrój, stan ducha, ciała i umysłu na wiele innych sposobów – mówi Brittney Polka, VP działu RTD w Danone, a cytat ten niech będzie dowodem na to, jak zmienia się rola i postrzeganie decafu w mainstreamie. Coraz więcej osób ze świata specialty poszukuje metod dekofeinizacji, które nie ujmują kawie smaku (jak Hard Beans, o różnych sposobach na pozbawianie ziaren kofeiny opowiadał Krzysiek Barabosz tutaj). Decaf zdecydowanie będzie miał swój moment sławy w 2025 roku, dając wszystkim miłośnikom kawy — od tych, którzy unikają kofeiny, po ciekawskich odkrywców — szansę na nowe doznania smakowe. Bo uwaga, decaf zaczyna też być dobry. Nie „dobry jak na decaf” ale naprawdę pyszny, jak chociażby bezkofeinowa kawa od Nomada, którą ostatnio można było wypić na turboprzelewie w kawiarniach Coffeedesk. Nawet James Hoffman zmienił zdanie o decafie.
Brand z charakterem
2024 należał do innowacyjnych brandingów, a jako najbardziej wyróżniające Cropster wymienia takie marki jak Chamberlain Coffee, WatchHouse i szwedzkie Lykke kafegardar. Poprzeczka została postawiona wysoko, a żeby sprostać wymaganiom konsumentów obserwujących najbardziej kreatywne brandy, biznesy kawowe muszą się naprawdę nagimnastykować. Konieczne jest stworzenie wizerunku i języka komunikacji głęboko rezonujących z grupą odbiorców. Trendy na komunikację wizualną w 2025 to minimalizm i prostota, ale w żywych kolorach, do tego fonty szeryfowe, gradienty, retro zdjęcia i filmy. Mocne kolorystyczne akcenty będą pojawiać się także w kawiarnianych wnętrzach. Uwaga, w wielkim stylu powraca też offline, zepchnięty w ostatnich latach na drugi plan. Będziemy zwracać dużo większą uwagę na plakaty, wlepki, fizyczną obecność brandu w naszej przestrzeni, o czym już chyba doskonale wie Oatly, którego murale, kioski i piny doskonale wpasowują się w marketingowe trendy. Outdoor będzie w 2025 lepiej zapamiętywany i zdecydowanie bardziej pozytywnie kojarzony niż atakujące nas z każdej strony reklamy internetowe. Atak to słowo klucz – konsumenci zaczynają traktować marketing internetowy jako wroga, z którym mają ochotę walczyć.
Zmiana cen kawy i strategie adaptacyjne palarni
Palarnie i kawiarnie w 2024 i już w 2023 roku borykały się z rosnącymi kosztami operacyjnymi — wzrosły ceny energii, zatrudnienia, wszyscy poszukiwali optymalizacji, które sprawią, że finalne ceny dla konsumentów znacząco się nie zmienią. Palarnie robiły wszystko, żeby się wyróżnić, a głównym narzędziem do rozszerzania grupy odbiorców i opowiadania historii marki na nowo był rebranding (co widzimy też w Polsce, branding odświeżyły między innymi COFFEE PLANT i LaCava, a kolejne palarnie mają to w planach). 2024 przyniósł także zmianę fokusu palarni — zaczęły one dużo mocniej stawiać na kawy o punktacji 80-85, te oceniane wyżej występują w ofercie okazyjnie, najczęściej w mniejszych opakowaniach. Ten trend będzie się w 2025 umacniać, jako, że do licznych już trudności dołączą spore podwyżki cen kawy, których ani palarnie ani kawiarnie nie będą w stanie już wziąć na siebie.
Kawa, to produkt rolny, którego ceny, tak samo jak np. owsa czy pszenicy, w dużej mierze uzależnione są od ich notowań na giełdzie – tłumaczy HAYB, w artykule na swoim blogu. Kawę można uprawiać w ściśle ograniczonym terenie w pasie międzyzwrotnikowym i większość światowej produkcji kawy, pochodzi tylko z kilku krajów. Wiodącym producentem kawy na świecie, od którego zależna jest tzw. C-market price, jest Brazylia, która od paru lat doświadcza problemów na wielu frontach. Przyczynami wzrostów cen są zmiany klimatyczne odbijające się na jakości i wielkości zbiorów, susze, powodzie, deprecjacja brazylijskiego reala względem dolara, czy obietnice nowego rządu USA na wprowadzenie dodatkowych ceł na import produktów i założenia polityki międzynarodowej w nadchodzących latach. Ponieważ świat w dalszym ciągu będzie zmagał się ze zmianami klimatycznymi i globalną inflacją, przemysł kawowy musi poruszać się z ostrożnością i strategiczną dalekowzrocznością – podsumowuje HAYB, a my w najbliższych tygodniach postaramy się rozwinąć temat cen kawy w dedykowanym artykule na naszym blogu, żeby rozjaśnić tę kwestię.
Technologia i sztuczna inteligencja
Technologia, AI oraz automatyzacja są w artykułach o trendach odmieniane we wszystkie przypadki. W branży kawowej moją uwagę przykuło przypuszczenie, że technologia mocno rozwinie grywalizację. Będziemy chcieli odwiedzić więcej kawiarni, dostawać pieczątki, pokazać znajomym, gdzie byliśmy. Klienci będą też coraz bardziej doceniać brandy, które umiejętnie przenikają światy online i offline. Jak powiedziała Maja Musznicka: – Żyjemy w hybrydowym świecie: algorytmy doskonale wiedzą, czego potrzebujemy i podobnego zrozumienia potrzeb klienci poszukują offline.
Ciekawostka, przy użyciu sztucznej inteligencji powstała Nestle Star 4 – nowa odmiana arabiki, opracowana, aby sprostać wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu.
Co więcej?
Niezmiennie niemalże każde opracowanie w temacie trendów wspomina o sustainability i wzrastającej świadomości. Konsumenci chcą wiedzieć skąd pochodzi ich jedzenie, jak jest produkowane, pakowane, jaką przebywa drogę. Są do tego zaangażowani politycznie i społecznie, bojkotują brandy, których działania są niezgodne z ich światopoglądem. Jak co roku wszędzie pojawia się także cold brew, które na przełomie 2024 i 2025 zdecydowanie nie jest już tylko letnim napojem.
Mocha mousse
Kolor roku 2025 od Pantone, o którym niedawno pisaliśmy, odwołuje się do potrzeb bezpieczeństwa i wygody, których konsumenci nie boją się już wyrażać. PANTONE 17-1230 Mocha Mousse to doskonałe podsumowanie trendów na 2025: roku małych przyjemności i dbania o siebie, działania z dużą świadomością, we współpracy z innymi i zgodzie ze sobą.
Źródła:
Kawiarniane rewolucje! Trendy w hospitality i third places – rozmowa z Mają Musznicką-Janiec, Coffee Spots Polska podcast https://open.spotify.com/episode/2WMBWrOkoZcl7ReGWEeQHn?si=fee7df507c5a4c6f
Będzie drożej, czyli dlaczego cena kawy rośnie, HAYB Coffee https://haybcoffee.pl/dlaczego-cena-kawy-rosnie/
2025 Global Food and drink trends, Mintel https://www.mintel.com/insights/food-and-drink/global-food-and-drink-trends/
Monocle Issue 179, December/January 2024/2025
Coffee Business Trends of 2025: The Year of Mocha Mousse and Decaf Coffee, Cropster
https://www.cropster.com/blog-post/cafe-experience-coffee-trends-2025/
The year in review: What will change for roasters in 2025? Perfect Daily Grind
https://perfectdailygrind.com/2024/12/trends-for-coffee-roasters-in-2025/
2025 coffee trends: Cold brew, private label heat up, Food Navigator