Zanim z naczyniem pełnym ulubionej kawy, cavy lub szampana wkroczymy w 2024, zapoznajmy się z przewidywaniami ekspertów w kwestii tego, co w kawie będzie się działo w najbliższych miesiącach. Raporty i analizy wskazują na pogłębianie trendów, które towarzyszą nam w ostatnich latach a także przewidują powstanie zupełnie nowych. Z dużą dozą pewności mówi się o czwartej fali kawowej, która nie tyle wynika z trzeciej, co jej się przeciwstawia. Zapraszamy do lektury!
1. AI
Zacznijmy od trendu, którego wpływu na każdą branżę wszyscy spodziewamy się najbardziej. Znaczenie sztucznej inteligencji w uprawie, produkcji i przygotowywaniu kawy rośnie. Mówi się o rewolucyjnych zmianach, od rolnictwa optymalizującego uprawę (może AI pozwoli maszynowo zbierać tylko dojrzałe owoce kawowca?) po inteligentne ekspresy do kawy oferujące spersonalizowane doświadczenia parzenia w domu. Analiza danych oparta na sztucznej inteligencji może również pomóc lepiej zrozumieć preferencje konsumentów i prowadzić do bardziej ukierunkowanych strategii marketingowych czy pojawiania się nowych produktów dostosowanych do konkretnych preferencji. Technologia będzie prawdopodobnie podnosić poziom doznań kawowych zarówno dla amatorów-entuzjastów, jak i profesjonalistów. Trochę inaczej może być jednak w kawiarniach. Bo chociaż i tam AI z pewnością zawita inteligentnie pieniąc pianę do flat white’a, personalizując menu i lepiej ustawiając produkty na półkach, to jednak tym, co wyróżnia przedsiębiorstwa działające w branży gościnności, jest potrzeba kontaktu z prawdziwym człowiekiem. W świecie rządzonym przez sztuczną inteligencję wychodzenie na kawę w dużym stopniu pozostanie aktywnością społeczną.
2. Coffee is coming home
Ten trend po angielsku wybrzmiewa tak dobrze, że nie miałam serca tłumaczyć go na polski. Kawa wraca do domów z powodów ekonomicznych (wyższe ceny energii oraz wzrost cen ziaren), ale także jako odroczony skutek pandemii, kiedy to 84% osób pijących kawę codziennie piło ją w domu. Około 30% pracowników zdalnych kupiło nowy ekspres do kawy, a jak sami obserwowaliśmy w Coffeedesk – ogromna rzesza konsumentów wyposażyła się także w akcesoria do parzenia kawy metodami alternatywnymi (wg danych Mintel – co 5 osoba pracująca zdalnie). Ale nie myślmy sobie – kawa nie wraca jednak do domów w takiej formie, w jakiej je opuściła. Konsumenci chcą w swoich domach najwyższej jakości wrażeń, znanych z kawiarni, Instagrama, Pinteresta i TikToka.
Pinterest przewiduje, że „cafe core” będzie trendem w 2024 r. we wszystkich grupach wiekowych. W latach 2021–2023 w aplikacji odnotowano wzrost liczby wyszukiwań hasła „coffee station decor” o 145%, a także duży wzrost liczby wyszukiwań hasła „coffee bar styling”.
Konsumenci, aby przygotować swoją wyjątkową kawę, będą zainteresowani produktami uzupełniającymi (np. syropami smakowymi, napojami roślinnymi, śmietanką) oraz luksusowymi urządzeniami firm takich jak Fellow.
Mintel uważa tę zmianę za tak znaczącą, że wyróżnia na jej podstawie czwartą falę kawową, która charakteryzować się będzie wyjątkowymi preferencjami kawowymi pokolenia Z i wzrostem popularności domowych napojów kawowych. Kawa czwartej fali będzie charakteryzowała się oddolnymi innowacjami, nowym podejściem do marketingu kawy i chłodnymi napojami.
3. Zmiana kawowych autorytetów
Z badań przeprowadzonych przez Mintel wynika, że 49% konsumentów pokolenia Z dowiaduje się o kawie z… filmów na TikToku. Hashtag #coffee ma ponad 71,4 miliarda wyświetleń, a #coffeestationidea, gdzie użytkownicy prezentują starannie dobrane konfiguracje domowych stacji kawowych ma ponad 62,4 miliona.
WIele wskazuje na to, że miejsce kawiarni jako autorytetów w dziedzinie parzenia kawy mogą zająć influencerzy. Im więcej wpływowych osób udostępnia w Internecie przepisy i narzędzia, których używa do parzenia kawy, tym konsumenci będa mieli mniejszą potrzebę by weryfikować swoją wiedzę u baristów.
Mainstreamowe nazwiska tworzą także własne marki kawowe, które zyskują dużą popularność i mają społeczną legitymację mimo tego, że nie stoi za nimi ogromna kawowa wiedza, czy długa historia działania.
4. Wzrost popularności akcesoriów premium
Fellow pojawia się jako idealny przykład marki premium w raporcie Mintela. Zebranie w zeszłym przez amerykańska firmę 30 mln $ w akcjach typu B traktuje się jako jeden z sygnałów wzrastających możliwości designerskich akcesoriów premium. W 2023 roku Fellow wypuścił też na rynek kolejne innowacyjne produkty, takie jak Tally Pro Precision Scale czy Stagg EKG Pro.
5. Cold brew
Niezmiennie od kilku lat, każdy kolejny ma być rokiem cold brew, trochę jak mówiło się ciągle o roku mobile, który nie nadchodził, ale nagle okazało się, że wszyscy korzystają z internetu w swoich telefonach. Podobnie jest z zimną kawą. Nie dzieje się nic przełomowego ale stopniowo każdy z nas pije więcej cold brew. Można spodziewać się wzrostu liczby nowych przepisów na zimne napoje kawowe do samodzielnego przygotowania w domu, nowych zimnych napojów kawowych o wyjątkowej teksturze (jak nitro), nowych technik parzenia kawy na zimno (np. błyskawicznych zaparzaczy, o których pisaliśmy po powrocie z WOC w Mediolanie) więcej napojów gotowych do spożycia (RTD) oraz rozwoju kaw funkcjonalnych w wersji RTD.
6. Kawa o dodatkowych funkcjach
Chociaż nadal sięgamy po kawę po to, by zwiększyć poziom energii, to zdajemy sobie sprawę z możliwych skutków nadmiernego pobudzenia i chcemy aby nasz napar pełnił dodatkowe funkcje. Kawa funkcjonalna ma łączyć codzienny rytuał kawowy z dobrym samopoczuciem. W 2024 będziemy dodawać do kawy składniki, które obiecują intensyfikację korzyści zdrowotnych: adaptogeny, olej CBD, kolagen i inne.
7. Zrównoważony rozwój
Chociaż jest to trend, który pojawia się w zestawieniach ostatnich lat aż do znudzenia, przewiduje się, że w tym roku będzie miał większe niż dotychczas znaczenie za sprawą European Green Deal, który wprowadza w Unii Europejskiej zmiany mające na celu neutralność klimatyczną do 2050 r. Możemy spodziewać innowacyjnych produktów, które dbają o środowisko i odpowiadają wymaganiom konsumentów coraz bardziej zwracających uwagę chociażby na pochodzenie kawy. Fokus świadomych konsumentów przeniósł się z jednorazowych kubków czy jednomateriałowych opakowań na zmiany klimatyczne, ich wpływ na plantacje kawy oraz to, jak uprawa kawy może stać się bardziej sprawiedliwa dla rolników.
8. Lokalność
O lokalności dużo mówiło się w czasach pandemii, tym razem jednak ten trend ma trochę inny wydźwięk – zaczynamy chodzić do kawiarni na swoich osiedlach zamiast wybierać się do często głośnego i zakorkowanego centrum. Chcemy iść na ulubioną kawę w dresie i w kapciach zamiast robić z tego wielką wyprawę. Coraz więcej osób chce też inwestować w lokalne społeczności.
9. Speciality tea
To trend, którego niezmiennie od kilku lat wyglądam i ciągle nie mogę się doczekać. Jako, że pojawia się w kilku zestawieniach, będę wyglądać baczniej, ale obawiam się, że dotarcie do nas jeszcze chwilę mu zajmie. Według badania World Coffee Portal 37% brytyjskich konsumentów (a w kraju herbaty ta sytuacja i tak jest pewnie lepsza niż w innych) uważa, że herbata serwowana w kawiarniach ma niski stosunek jakości do ceny i jest źle promowana. Wracamy tu do punktu 6go i skupienia konsumentów kawowych na zdrowiu i samopoczuciu. Popularność matchy, zielonej herbaty i ziół wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat i dalej będzie wzrastać, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na zdrowszą opcję naparu.
10. Odwrót od trzeciej fali i koniec z pretensjonalnością
Trzecia fala skupiała się na jakości sprzeciwiając się aromatyzowanym, skomercjalizowanym napojom drugiej fali. Czwarta fala może być sprzeciwem wobec nadmiernie rzemieślniczego i w przeświadczeniu Gen Z pretensjonalnego charakteru kawy trzeciej fali. Jakość pozostaje ważna ale następuje odwrót od pompatyczności, nadmiernej specjalizacji i traktowania kawy zbyt serio. Konsumenci, którzy do tej pory przychodzili tylko po przelew z kwaśnej Kenii mogą zamówić teraz latte z mlekiem owsianym i dodatkiem wykonanego na miejscu syropu, brace yoursleves! To ostatni moment, żeby wykorzenić z siebie trzeciofalowego baristę, który z odrazą podchodzi do americano i Pumpkin Spice, bo inaczej można skończyć jak BlackBerry w epoce Iphonów.
Źródła:
https://thehustle.co/a-latte-to-think-about-coffee-is-coming-home-in-2024/
https://esquirescoffee.co.uk/news/coffee-shop-trends/
https://juliusmeinl.com/news/coffee-trends-2024/
Nie chodziło czasem o BlackBerry w epoce iPhonów? 🙂
Dokładnie tak, poprawiamy!