Grudzień to czas podsumowań, ale także prognoz. Amerykański instytut Pantone co roku ogłasza wtedy kolor, który ich zdaniem zdominuje design, modę i wiele innych dziedzin na kolejne dwanaście miesięcy. Kolor roku 2025 to mocha mousse.
Zainteresowaliśmy się tym tematem nie dlatego, że zamierzamy w najbliższej przyszłości rozszerzyć działalność o projektowanie, ale ponieważ wybór tego związanego z kawą koloru ma zdecydowanie szerszy kontekst.
Mocha lub mokka to połączenie kawy i czekolady ze sporą ilością mleka (lub napoju roślinnego), które z powodzeniem może pełnić rolę deseru. Pobudza, ale przede wszystkim wprawia w dobry nastrój. Czekoladę rozpuszcza się w mleku, a następnie dodaje espresso, taki przynajmniej jest podstawowy przepis na mokkę, który można oczywiście dowolnie modyfikować. W otrzymaniu tytułowego musu pomoże z pewnością śmietana, najlepiej gęsta i tłusta.
A co mokka ma do trendów? Instytut Pantone tłumaczy, że mocha mousse ma symbolizować palącą w ostatnich czasach potrzebę harmonii i codziennego doświadczania prostych przyjemności. Poza szykiem, ma zapewnić ciepło. Kolor roku 2025 to łagodny odcień brązu, którego bogactwo, złożoność i otulające ciepło symbolizuje nasze pragnienie komfortu i rozpieszczania się prostymi przyjemnościami, którymi możemy obdarowywać i dzielić się z innymi” — komentuje Laurie Pressman z Instytutu Pantone.
Jak zauważa Maja Musznicka-Janiec z Trendify.lab, wybór tego koloru odzwierciedla globalnego ducha czasu, czyli nastroje i pragnienia społeczne, które Pantone wraz z projektantami, ekspertami i entuzjastami kolorów zamyka w jednym odcieniu-inspiracji. Dla marek kolor roku oraz idea, która za nim stoi, może stanowić drogowskaz, jak wplatać aktualne nastroje społeczne w swoje działania, tworząc bardziej angażujące i odpowiadające na globalne trendy doświadczenia.